پنج گنج

معرفی نقاط بکر گردشگری پنج شهرستان جنوبی کرمان

مناطق گردشگری جنوب کرمان

گردشگری پنج شهرستان جنوبی کرمان

گردشگری پنج شهرستان جنوبی کرمان –

۱- میل فرهاد در رودبار جنوب کرمان

موقعیت: رودبار جنوب در جنوب شرقی کرمان قرار دارد، فاصله رودبار تا مرکز استان کرمان در حدود ۳۳۳ کیلومتر می باشد.

معرفی میل فرهاد: میل فرهاد در شهر زهکلوت از توابع شهرستان رودبارجنوب قرار دارد. فاصله شهر زهکلوت تا رودبار جنوب در حدود ۶۵ کیلومتر می باشد و فاصله زهکلوت تا میل فرهاد نیز چیزی در حدود  ۳۵کیلومتر می باشد.

شاید همین فاصله ها و دور بودن از مرکز شهرستان باعث شده میل فرهاد بکر بماند. میل فرهاد کوهی است، که ازپایین به شکل دایره ای به طرف بالا کم کم باریک می شود،در موقع بارندگی آب باران که از بالا به پایین می آید دور تا دور کوه دایره ای مانند آبشاری را به وجود می آورد همراه با صدای آن که بهترین جا برای گردش می باشد ومیل فرهادبهترین مکان برای گردش وتفریح است.

میل فرهاد
گردشگری پنج شهرستان جنوبی کرمان

میل فرهاد کوه نیست ، سنگی است عظیم الجثه ، پرهیبت و دیدنی که بیش از هزار متر ارتفاع دارد . مثل کله قندی که در سطح صاف و صیقلی آن حفره های بسیار ایجاد کرده باشند. در واقع میل فرهاد از عجایب جنوب کرمان است و بهترین مکان برای صخره نوردی،درارتفاعات بالای آن بوی بوته های درمنه که گیاهی سردسیری است انسان را به شگفتی وا می‌دارد.

میل فرهاد
میل فرهاد زهکلوت

این منطقه زیبا وشگفت انگیز مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد،سرزمین همیشه بهار میل فرهاد در ایام نوروز منتظر قدوم شما عزیزان است.


هتل کپری در قلعه گنج

موقعیت و معرفی: قلعه گنج یکی از جنوبی ترین شهرهای استان کرمان بوده که از شمال به شهرستان های رودبار و کهنوج و از شرق به ایرانشهر و غرب به منوجان و از جنوب به شهرستان های نیک شهر و میناب و همچنین بندر جاسک منتهی می شود.

مردم قلعه گنج مردمی خونگرم از اقوام پارس، بلوچ، عرب و بختیاری هستند که علی رغم دشواری های زیاد شیوه زندگی آنها در کنار پوشش، گویش و فرهنگ غنی آن ها جذب کننده گردشگران بسیاری به منطقه می باشد.

در گذشته کپر نماد فقر و زاغه نشینی بوده، هتل چهارستاره کپری قلعه گنج کرمان به صورت خانه هایی روستایی نماد کپر را از فقر به ثروت تغییر داد. معماری خاص هتل کپری قلعه گنج کرمان آن را به هتل توپ معروف کرده است.

هتل کپری قلعه گنج کرمان در سال ۱۳۹۴شروع به ساخت کرده و ۸ماه ساخت آن به طول انجامید و در نهایت در فروردین سال۱۳۹۵ که شامل پنج راهرو سنتی که هرراهرو دارای شش باب اتاق کپری می باشد به بهره برداری رسیده است.

تجربه زندگی در کپر و تماشای آسمان پرستاره در تنها هتل کپری ایران در قلعه گنج برای شما کویر دوستان میسر شده است.


قلعه تاریخی منوجان

معرفی و موقعیت:

شهرستان منوجان یکی از شهرستانهای استان کرمان که در جنوب شرق کشور ودرجنوب استان کرمان واقع شده است .مردم منوجان بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند.

این شهرستان بامساحت بالغ بر۴۶/۴۱۴۰کیلومترمربع در۳۸۰ کیلومتربا مرکز استان کرمان قرار دارد و از سمت جنوب با فاصله ۱۳۰ کیلومتردر همسایگی استان هرمزگان می باشد .

از مناطق دیدنی شهرستان منوجان کندر، زیارت فضل بن عباس(ع)، زیارت بی بی طیبه (نودژ)، باغ روضه ارم، ارتفاعات معادن فاریاب ، ارتفاعات تیآب و بسیاری از مناطق زیبا و چشم نواز را می توان نام برد.

ازجمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری منوجان می‌توان به قلعه تاریخی منوجان که در مرکز شهر واقع شده، اشاره کرد،قلعه منوجان یکی از قلعه های تاریخی استان کرمان محسوب می شود که در این شهر واقع شده است. این قلعه  یادگاری از عهد ساسانیان است و به نظر می رسد که معمار قلعه های بم و کهنوج ومنوجان یک نفر بوده است.


آبشار زیبای شهرستان فاریاب

معرفی و موقعیت: فاریاب شهری است در استان کرمان در جنوب شرقی ایران. این شهر مرکز شهرستان فاریاب می‌باشد. وباشهرستان هائ حاجئ اباد رودان جئرفت گهنوج ارزوئه همسائه هست جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۴٫۸۶۹ نفر بوده است در امار جدید جمعیت شهری حدود ۹۰۰۰نفر و جمعیت کل این شهرستان حدود ۳۰۰۰۰ نفر می‌باشد طایفه غالب در این شهر شکوهی و جلالئ تاجیک می‌باشد که ساکن در بخش هور و مرکزی و زهمکان می‌باشند.

خاک حاصلخیز و آب فراوان از ویژگی‌های منحصربه‌فرداین منطقه می‌باشد که جز ۱۰ منطقه حاصلخیر در دنیا می‌باشد ودارای محصولات کشاورزی متنوع که شامل هندوانه ذرت خیار سبز گوجه پیاز خرما مرکبات و دیگر محصولات کشاورزی می‌باشد.

قدمت تاریخی برابر با جیرفت دارد و شهر قدیم فاریاب به دلیل سیلابی عظیم در زیر خاک مدفون شده است. از مناظق گردشگری این شهرستان می‌توان به جنگل سرسبز مهروییه و روستای زیبای اب بید و همچنین تنگ میش پدام و دشت گلهای بابونه دمیل وتنگه دول دول موردان نارمندو روستای زهمکان اشاره کرد

آبشار فاریاب پشتکوه دشتستان در استان بوشهر واقع است. این آبشار از به هم پیوستن آب چشمه‌های منطقه فاریاب دشتستان، رود فاریاب و آبشار زیبای آن تشکیل می‌شود. با توجه به دمای بالای استان و کم آبی در این منطقه، آبشار فاریاب و چشمه سارهای اطراف آن بسیار مهم تلقی می‌شوند. مهمترین چشمه این منطقه چشمه تنگ فاریاب است که اهالی روستای فاریاب برای آبیاری باغ‌های خود از آن استفاده می‌کنند. آبشار فاریاب پشتکوه در روستای فاریاب در شهرستان دشتستان واقع است.
فاریاب معرب پاریاب است. پاریاب (پا روی آب) به معنی زمینی است که به وسیله آب قنات یا رود آبیاری می‌شود. این نام نشان از قدمت تاریخی این روستا دارد. در ایران شمار بسیاری روستا وجود دارد که بخشی از نام آنها از فاریاب درست شده است. روستاهای فاریاب، رودفاریاب و تنگ فاریاب در استان بوشهر، فاریاب، چنارفاریاب، تنگ فاریاب و دشت فاریاب در استان فارس، فاریاب در استان کرمان، فاریاب و فاریاب کوهیج و فاریاب سنگوییه در استان هرمزگان از جمله نقاطی هستند که این گونه نامیده شده‌اند.
در بیشتر این مناطق، آسیاب‌های فراوانی نیز وجود داشته که نشان می‌دهد در قدیم این روستاها نقاط استراتژیکی برای تهیه آرد بوده‌اند. در روستای رودفاریاب بقایای سه آسیاب وجود دارد که در حال نابودی کامل هستند. درآمد مردم روستا از فعالیت های زراعی، دامداری و صنایع دستی تأمین می‌شود.
آبشار رودفاریاب (چرمکی) که در شمال روستا واقع شده، طراوت و زیبایی جالب توجهی به محیط پیرامون بخشیده است. در نزدیکی آبشار باغ های لیمو و نخلستان، جلوه زیبایی از طبیعت را پدید آورده‌اند. سرچشمه رودفاریاب در تنگ فاریاب و در فاصله نه کیلومتری روستا واقع شده است.

تنگ فاریاب نزدیک سه کیلومتر طول دارد. سرتاسر این تنگ زیبا از باغات لیمو و نخل پوشیده شده است. این زیبایی‌های طبیعی از آنجا اهمیت دوچندان پیدا می‌کنند که در استان گرم و خشک بوشهر واقع شده‌اند. اما با وجود توجه مسئولین و مردم به این ناحیه، چند سالی است که خشکسالی، این منطقه را به شدت تهدید می‌کند. میزان آب چشمه تنگ فاریاب کم شده و باغ های زیبا در حال نابودی هستند، به گونه ای که امسال زنگ خطر به صدا درآمده است.


معرفه جاذبه گردشگری کهنوج

موقعیت و معرفی: شهرستان کهنوج در جنوب کرمان و در فاصله حدود ۳۲۰ کیلومتر از کرمان قرار دارد. از جمله جاذبه های دیدنی این شهر قلعه معروف میش پدام می باشد. قلعه میش پدام مربوط به هزاره ۱- دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کهنوج، بخش رودبار، روستای میش پدام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۵۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا