پنج گنججازموریانزهکلوت

معرفی شهرستان جازموریان کامل

معرفی شهرستان جازموریان

معرفی شهرستان جازموریان

جازموریان یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است. این شهرستان در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ از شهرستان رودبار جنوب جدا شد و مستقل گردید. مردم شهرستان جازموریان، از قوم بلوچ هستند. بلوچ‌ها، یکی از قدیمی‌ترین قوم‌های ایرانی هستند که در مناطقی از ایران، پاکستان و افغانستان زندگی می‌کنند.

جوانان روستای بوینگ

مختصات جغرافیایی شهرستان جازموریان

مختصات جغرافیایی شهرستان جازموریان  (زهکلوت) به صورت زیر است
عرض جغرافیایی: **۳۰.۸۷۹۴ درجه شمالی
طول جغرافیایی: **۵۵.۰۶۸۴ درجه شرقی

لطفاً توجه داشته باشید که این مختصات تقریبی هستند و ممکن است دقیق نباشند.

مختصات جغرافیایی شهرستان جازموریان "زهکلوت"
شهرستان جازموریان

گردشگری جازموریان

کوه میل فرهاد

جاذبه گردشگری رودبارجنوب شهر زهکلوت میل فرهاد کوهی پرهیبت

در واقع میل فرهاد از عجایب جنوب کرمان است و بهترین مکان برای صخره نوردی،درارتفاعات بالای آن بوی بوته های درمنه که گیاهی سردسیری است انسان را به شگفتی وا می‌دارد. این منطقه زیبا وشگفت انگیز مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد،سرزمین همیشه بهار میل فرهاد در ایام نوروز منتظر قدوم شما عزیزان است.

هامون جازموریان

گودال جازموریان دارای دشت‌های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان است. بعضی از این دشت‌ها مانند دشت جیرفت و رودبار از مساعدترین نقاط فلات ایران برای کشت گیاهان گرمسیری به‌شمار می‌آیند.

هامون جازموریان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان است. مساحت کفه آبگیر جازموریان با مساحت ۱۰۸ هزار هکتار مابین استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. با آبگیری سد جیرفت در سال ۱۳۷۰ شمسی که بر روی رودخانه دائمی هلیل‌رود که مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه حوضه بزرگ جازموریان است و رها نساختن جریان زیست‌محیطی رودخانه، عملاً رودخانه هلیل‌رود در پایین دست سد تبدیل به یک رودخانه غیر دائمی شد.

منابع

1: ویکی‌پدیا 2: ویکی‌پدیا 3: Wikipedia

مدیر

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا