اخبارتلویزیون رودبارزمینرسانهسیاسی و علمیمستندمنوجاننخبگان

خلیل زارعی مستند ساز جنوب کرمان که با دستمزد کارگری فیلم می سازد

خلیل زارعی مستند ساز جنوب کرمان

خلیل زارعی مستند ساز جنوب کرمان – به گزارش خبرگزاری فارس از منوجان، خلیل زارعی یک جوان منوجانی است که کارگری می‌کند و با درآمد آن از حیات وحش تصویربرداری کرده و مستند  می‌سازد.

وی متولد سال ۱۳۶۰ از شهرستان منوجان است که از ۱۰ سالگی به عکاسی از حیوانات علاقه‌مند بوده و در سال ۱۳۹۰ تصمیم به ساخت فیلم و مستندسازی از حیوانات کرده است، خبرنگار فارس در منوجان گفت‌و‌گویی با این جوان باانگیزه و موفق انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

فارس: فعالیت خود را با ساخت چه مستندی آغاز کردید و مشوق شما در این مسیر که بود؟ 

نخستین کارم را با ساخت مستندی از پرنده‌ای به نام مرغ شهد خوار «پتی» آغاز کردم که به‌علت عدم امکانات حرفه‌ای و  کیفیت پایین دوربین این مستند به تدوین نرسید.

در حین ساخت این مستند، شهدادنژاد تهیه کننده صدا و سیمای استان کرمان برای تصویربرداری به منوجان آمده بود که به‌صورت اتفاقی با هم آشنا شدیم و تصاویر و کارهای خود را به وی معرفی کردم و از تصویربرداری من راضی بودند و شگفت‌زده شدند و من را برای ساخت فیلم و مستند تشویق و یک دوربین به من هدیه دادند که همان هدیه موجب ارتقای انگیزه و استارت اصلی من برای آغاز مستندسازی بود.

از سال ۹۱، بعد از دریافت دوربین نخستین کار خود را با نام «معمای بقا» آغاز کردم.

فارس: تاکنون چند فیلم مستند ساخته‌اید و آیا در حال حاضر مشغول به ساخت مستند جدیدی هستید؟

در سال ۹۱ فیلم معمای بقای یک و معمای بقای دو، سال ۹۲ تولدی دوباره و یک روز بارانی و سال ۹۳ صیادک معمار را ساختم و مدت دو سال است که مشغول ساخت مستندی از زندگی پرنده‌ای به نام «کونزیر» هستم.

فارس: چرا می‌گویید کونزیر، در صورتی که خیلی‌ها این پرنده را به نام ونزیل و بعضی‌ها آن را کمنزیل می‌نامند؟

اسم اصلی این پرنده کونزیر است برای اینکه این پرنده از خانواده کوگ است و در گذشته آن را کون «kavan» می‌خواندند و چون محل زندگی این پرنده زیر یا روی درختی به نام درخت زیر بود، بعدها آن را کونزیر خواندند، به‌دلیل اینکه واژه کونزیر درست است.

فارس: آیا مستندهای شما در جشنواره‌های استانی، کشوری و بین‌المللی شرکت کرده و در این رابطه جایزه‌ای دریافت کرده‌اید؟

تمام کارهای من در جشنواره‌های مربوطه حضور پیدا کرده و برای تمام کارهایم مقام و جایزه دریافت کرده‌ام که نخستین فیلم من به نام معمای بقای یک در جشنواره کلات در منوجان به عنوان بهترین مستند شناخته شد و بعد از آن در جشنواره تهران که به میزبانی برنامه نردبان شبکه مستند بود، جزء پنج نفر برتر معرفی شدم.

در جشنواره پهره در ایرانشهر از دید داوران عنوان بهترین فیلم را کسب کردم و بعد از اینها، معمای بقای دو در جشنواره‌ای در تهران، یک روز بارانی در جشنواره حلال ما در کرمان مقام سوم حرفه‌ای را به خود اختصاص داد.

با کار صیادک معمار در چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد که در آبان ماه امسال برگزار شد، توانستم جایزه ویژه هیات داوران و دیپلم افتخار این جشنواره را کسب کنم.

فارس: آیا برای ساخت کارهای خود اسپانسری هم داشته‌اید و از طرف مسؤولان شهرستانی و استانی حمایت شده‌اید؟

خیر، من با کار کاشی‌کاری ساختمان، هزینه‌های ساخت فیلم‌هایم را در می‌آورم و هیچ‌گونه حمایتی از طرف مسؤولان نشده‌ام و هیچ‌گونه توقعی هم ندارم.

من برای ساخت این مستندها زحمات زیادی کشیده‌ام فقط همین‌که فیلم‌هایم در منوجان و جنوب استان برای مردم پخش شود، برایم لذت‌بخش است.

فارس: آیا آثار شما جوایز مالی برایتان داشته که بتوانید بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید؟

خیر، در واقع جوایز مالی که از فیلم‌هایم دریافت کرده‌ام کمتر از هزینه سفرهایم برای شرکت در جشنواره‌ها بوده است و از همسرم که شبانه‌روز با من همکاری کرده و همواره همراهی خوب در این راه برایم بوده است، تشکر می‌کنم.

‌=================

گفت‌و‌گو از: رسول شجاعی

مدیر

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد / وجود نازکت آزرده گزند مباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا